Naše projekty

Projekt zahrada

Vážení rodiče a příznivci naší ZŠ Trojská,

obracím se na Vás s prosbou o podporu nově vzniklého projektu na revitalizaci východní části školní zahrady. V současné době je zde pouze malé hřiště pro mladší školáky. Západní část zahrady s průlezkou ve tvaru lodě, velkým hřištěm a lavičkami je obecní, a i když můžeme tuto část využívat, je veřejná a tedy volně přístupná všem. V budoucnu, po plánované rekonstrukci a přístavbě školy, by se tento prostor vzhledem k velikosti přístavby měl omezit pouze na hřiště, v době stavby se ale pravděpodobně uzavře úplně.

Východní část zahrady bychom rádi upravili a využívali především na podporu vzdělávání. Prvky, které tam mají vzniknout, by měly být prvořadě edukativní. Jedná se o vytvoření amfiteátru v horní části zahrady s možností realizovat zde výuku i zábavné a komunitní aktivity, níže pak o soustavu dřevěných beden a truhlíků k pěstování okrasných i užitkových rostlin. Jsou zde navrženy  pěstební květináče, edukativní tabule a sluneční hodiny. Dále jsou zde navrženy pracovní bedny, které dětem umožňují samostatné i skupinové vzdělávací aktivity. Tato soustava by obsahovala i upravené plochy k sezení a hraní  her. Konečně v jižním cípu zahrady má vzniknout větší zahradní učebna pro jednu třídu s možností plnohodnotné výuky žáků.

Všechny tři objekty by měly být doplněny ještě edukativními tabulemi a různými herními prvky, aby byl prostor využitelný nejen k dopolední výuce, ale i k odpolední zájmové činnosti.

V současné době máme zpracovanou studii a projektovou dokumentaci. Máme v úmyslu požádat o dotace různé organizace a nadace. Momentálně je ale tento příspěvek velmi nejistý. Pokud byste měli zájem projekt podpořit, můžete tak učinit finančně či materiálně. Na finanční příspěvek prosím použijte účet Spolku sdružení rodičů při ZŠ Trojská (SRPŠ) č.ú.: 2801331298/2010 a do poznámky prosím uveďte „Příspěvek na zahradu“.  V případě jiné pomoci mne neváhejte kontaktovat na školní email: skola@trojskaskola.cz

Velmi Vám děkuji za jakoukoliv pomoc. Mgr. Kateřina Tůmová, ředitelka školy

Obecné údaje a koncept řešení

a) ÚDAJE

Na základě požadavku investora byla zpracována dokumentace k výběru dodavatele renovace

zahrady. Projekt navazuje na již dříve zpracovanou studii. Podkladem

pro tento stupeň projektové dokumentace PD byla studie odsouhlasená zadavatelem.

b) METODIKA

Dokumentace k realizaci zahrady byla zpracována na základě

požadavku investora. Projekt je zpracován dle doporučené metodiky MŽP ČR na základě inspirací z publikace Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu – autoři E.C.Gründler a N. Schäfer.

 c) ÚVOD

Mnoho dětí dnes vyrůstá v plně urbanizovaném prostředí, tedy bez přímého kontaktu s přírodou. V řešené zahradě školy je tedy žádoucí vytvářet místa, kde se děti mohou nenásilně seznámit s přírodou a kde si mohou především vytvářet vlastí hry, nejen plnit úkoly předdefinované omezenými možnostmi konkrétních herních prvků, které brzy omrzí. Snahou je tedy vytvářet variabilní inspirativní prostory, protože takováto interaktivní místa k volné hře potřebuje každé dítě ke svému správnému svobodnému vývoji. Hra v takovéto zahradě se pak stává přirozeným nenásilným způsobem vzdělávání.

Cílem návrhu přírodní zahrady ZŠ Troja je skloubení funkcí, které má plnit: má sloužit ke hře, k poznání i k relaxaci. Musí splňovat principy přírodního hřiště a zároveň vyhovět estetickým měřítkům, kladeným na ni architektonickou kvalitou řešeného prostoru i požadavkem na trvanlivost materiálů ze strany základní školy a potřebným bezpečnostním normám a vyhláškám.

Důležitým hlediskem je kvalitní a z dlouhodobého hlediska udržitelné řešení prostoru, který nebude klást zbytečné nároky na údržbu či obměnu herních prvků.

Důležitým prvkem je uplatnění participativního přístupu, tj. zapojení pedagogů, rodičů samotných dětí a případně i širší veřejnosti do realizace vybraných částí zahrady.

Cíle projektu

1 Cíle projektu a východiska návrhu

Zahrada má nabídnout škálu herních, pohybových i klidových aktivit pro třídy 1. stupně základní školy, zejména pak venkovní třídu a amfiteátr, který by měl sloužit pro komunitní akce.

Edukativní herní prvky májí sloužit k rozvoji tvůrčích schopností a estetického vnímání a umožnit celoroční kontakt s venkovním, „přírodním“ prostředím, poznání koloběhu ročních období v kontextu s přírodou a vytvoření vztahu dětí k přírodě a péče o ni.

Úkolem konceptu bylo v současné hodně využívané zahradě, s nevyhovujícími herními a výukovými prvky, vytvořit různorodá prostředí pro hry a učení v přírodě, objevování jejích proměn a dějů v průběhu roku a zároveň vytvořit prostředí, které by bylo vhodné pro osidlování drobnými živočichy-hmyzí domeček. Návrh se snaží vytvořit zázemí ke hře, nevnucovat dětem jasné návody a představy o tom, kde a na co si budou hrát. Neutrální prvky a příjemné přírodní materiály by měly podněcovat v dětech fantazii. Zároveň návrh zachovává výškovou členitost zahrady, které se snaží využít.

Součástí herních tabulí mohou být tabule, počítadla, atd… Záhon na pěstování rostlin je bylinková zahrada poskytující celou škálu různých vláhových a světelných podmínek pro růst aromatických bylin. Děti mohou byliny sbírat a zpracovávat, sledovat kdy, která kvete a jak se v průběhu roku mění. Dále jsou zde navrženy ovocné keře, jejichž plody mohou děti dále zpracovávat – marmelády, zmrzliny. Dalším důležitým bodem je centrální sezení – amfiteátr, který může sloužit pro projekci, prezentace, ale zároveň taky jako prostor pro komunitní akce: opékání na mobilním ohništi, zahradní slavnosti.

Ústředním pohybovým tématem návrhu jsou dřevěné herní prvky a zeleň. Navržené herní prvky jsou jednoduché a variabilní, převážně z přírodních materiálů. Konkrétních, popisných prvků je využitou pouze v detailech a náznacích. Nezanedbatelné je estetické vyznění zahrady: úprava má být mj. obrazem (nejen) pro pohled z oken školky. Prioritou je kvalita a čistota provedení sadových úprav i herních prvků vč. detailů a udržitelnost vzhledem k budoucím nákladům na údržbu.

2 Organizace prostoru, vymezení a náplň ploch

Plocha zahrady je v návrhu dále členěna do tří zón: – pobytová, klidová, která je při západní části, navazující na stávající vnitřní třídy. Herní zóna, pokrývající jižní část zahrady, kde nenarušuje probíhající výuku a zároveň je zde využito stávající stínění stromy.

Dále je zde v rámci herní zóny navrženo mlhoviště, které v teplých měsících poskytne dětem osvěžení.

Herní prvky budou dřevěné z akátového dřeva nebo lanové, z provazů.

Centrální část bude určena pro edukativní činnost, jedná se o travnatou plochu, která bude využívaná k řízené výchovné činnosti. Jsou zde navrženy také pěstební květináče, edukativní tabule a sluneční hodiny. Dále jsou zde navrženy pracovní bedny, které dětem umožňují samostatné i skupinové vzdělávací aktivity.

V jižní části přiléhající k venkovní třídě je navrženo pískoviště, kde si mohou děti odpočinout či tvořit z písku.

Realizace menších herních prvků či jejich údržba je doporučena dle uvážení investora k samo realizaci a spolupráci s rodiči či širší místní komunitou.

3 Návrh vegetačních úprav, sortiment

Výběr sortimentu je podmíněn místními stanovištními a klimatickými podmínkami a provozně – estetickými nároky. Důraz je kladen na eliminaci rostlin jedovatých, alergenních, případně jinak nebezpečných. V sortimentu jsou zahrnuty nejen okrasné, ale i ovocné a jinak zajímavé druhy rostlin (zajímavé plody, květy atraktivní pro děti apod.).

Návrhy výsadeb (navržené druhy, počty kusů) jsou popsány v části D5 (Osazovací plán, vytyčení zeleně).

V těchto dokumentech naleznete vzhled nové učebny a rozmístění vzdělávacích prvků.

učebna fotografie

situace