V úterý 3. října proběhl 1. projektový den napříč ročníky, ve kterém nás bude provázet téma Troja. Děti se na škole v přírodě rozlosovaly do 15 skupin, ve kterých spolu budou procházet jednotlivá stanoviště a objevovat Troju ve všech směrech.
Na každém stanovišti stráví 60 minut a postupně je navštíví všechna. V květnu na cyklistické škole v přírodě projektové dny ukončíme. Co je tedy čeká nebo co už zažily?
- Součástí MČ Troja jsou i školy a není jich málo. Děti si dnes udělaly „pořádek“ v systému školství ČR a zjistily, jaké školy se na území Troje nacházejí. Více jsme se zaměřili na naši Trojskou školu a její historii. Velkým zážitkem bylo listování a čtení si ve sto let starých školních kronikách a prohlížení dobových fotografií.
- Cílem bylo seznámit žáky s některými významnými budovami v Troji a jejich využitím v proměnách času. Žáci pátrali, odhadovali a přiřazovali informace k fotografiím staveb. Odhalili významy slov jako např usedlost, rezidence,- ambasáda, diplomatická čtvrť. Poté mladší žáci hledali podobnosti ve stavbách v knize a na fotografiích, kreslili budobu, kterou si vybrali. Starší žáci si prošli quiez se zajímavostmi o trojských stavbách. Společně jsme jsme všechny aktivity vyhodnotili.
- Na sportovním stanovišti jsme si povídali o tom, jaké možnosti sportovních aktivit se nabízí v Troji a okolí, děti měly také možnost krátce představit sporty, kterým se věnují. Některé názvy sportů a sportovního vybavení jsme se také naučili pojmenovat v anglickém jazyce. Nakonec jsme využili prostoru velké tělocvičny a oblíbené dětské sportovní aktivity jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži.
- Zhlédli jsme krátké video o vzniku a historii ZOO v Troji. Přečetli jsme několik zajímavostí o zvířatech trojské ZOO a nově nabyté znalosti jsme si vyzkoušeli ve vědomostním kvízu.
- Na stanovišti DOPRAVA V TROJI jsme se s dětmi nejprve zaposlouchali do nahrávky zvuků velkoměsta a povídali si o tom, co po cestě do školy slyšíme my. Poté jsme shlédli prezentaci, ve které jsme se seznámili s dopravními prostředky v naší části města a také jsme se podívali na to, jak je různými mosty, lávkami a přívozy Troja propojena s okolím. V poslední řadě děti vytvořily plakát, který poukazuje na to, co by bylo v dopravě v Troji možné zlepšit.Zhlédli jsme krátké video o vzniku a historii ZOO v Troji. Přečetli jsme několik zajímavostí o zvířatech trojské ZOO a nově nabyté znalosti jsme si vyzkoušeli ve vědomostním kvízu.
- Děti, jakožto detektivové měly najít v botanické zahradě ztraceného skřítka Trojánka. Během této únikové hry se dozvěděly něco o historii, částech a významu zahrady. Nechyběla spolupráce, šifry a hry.
- Na stanovišti o slavných osobnostech Troji se děti nejprve převtělily v detektivy – postupně luštily jména slavných osobností a dávaly dohromady všechny indicie, které prozrazovaly, ve kterém odvětví se proslavily. V druhé části si děti na vlastní kůži vyzkoušely, jaké to je vymyslet scénář a pár scén filmu na sportovní tématiku také i natočit.
- Děti byly seznámeny s historií a současností MČ, namalovaly si znak Troji, vytvořily zápis. Poté jsme se šli podívat na Úřad MČ, hledali jsme známá místa ve velké nástěnné mapě. Na závěr měly děti, na tamním hřišti, pár minut volné zábavy.
- Nejprve jsme prozkoumali mapu ČR. Pak jsme se dostali k Praze a následně přes městské části k Troje. Děti se seznámily se světovými stranami a určily známá místa v Troji. V dalším kroku (podle plánku) plánovaly trasu od přivozu ke škole. Posledním krokem bylo zkreslení míst, které dětem v Troji chybí.
- Na stanovišti bobule se děti dozvěděly informace o původu založení pražských vinic. Viděly jak vinná réva roste, a degustovaly nápoje z vinné révy.
- Součástí celoročního projektu „Troja“, bylo i stanoviště s názvem „Přání (vize) dětí pro lepší Troju.“ Zde se děti rozdělily do skupin a měly za úkol doporučit imaginární francouzské turistce Sofii, co by určitě měla v Troji navštívit a proč. Pomocí metody brainstorming pak děti vymýšlely, co se jim v Troji líbí, nelíbí, co by chtěly změnit nebo co by si přály v Troji ještě mít. Na závěr pak celá skupina dětí tyto své nápady a podněty společně zaznamenala na velký papír a výtvarně dotvořila.
- Stanoviště Zelená Troja, které se nacházelo před Trojánkem u záhonů, si děti měly představit, že se nacházejí v přírodě, kde nejsou žádné domy, silnice, neslyší auta, vnímají jen přírodu kolem sebe. Touto motivací jsme se přesunuli k tomu, jak rozmanitá příroda se nachází v Troji, jaké rostliny tu rostou a jaké ohrožené živočichy zde můžeme spatřit ve volné přírodě. Ukázali jsme si mapu Troje a všech „zelených území“- přírodních památek. Děti podle piktogramu povídali, jak přírodu chránit. Vše, co je zaujalo si přenesli na svou myšlenkovou mapu.
- Řeka Vltava, jako vodní dominanta v Praze Troji. Její historie, ostrovy, povodně, lávky, mosty, přívozy, fauna a flora kolem řeky. S dětmi jsme se staly odborníky na tento úsek vodního toku. Vypracovaly jsme plakát a vyzkoušely si filtraci vody a další pokusy s vodou.